Dacă tot e Chat GPT atât de în vogă zilele astea (mai ales că Microsoft tocmai a decis să investească alte 10 miliarde în compania producătoare, OpenAI), mi-am propus să-l testez puțin în materie de marketing. Prin urmare i-am dat trei sarcini:
- Să scrie o Strategie de marketing pentru o companie de servicii de consultanță fiscală și financiară care se adresează companiilor IT, software, pharma și e-commerce din Europa. L-am rugat să sugereze și un avantaj competitiv.
- Să elaboreze un Plan de marketing pentru o firmă de IT care se adresează companiilor producătoare din Europa. Avantaje competitive: 25 de ani de experiență și utilizarea de tehnologii de înaltă calitate.
- Să construiască o Strategie de Guerrilla Marketing pentru un producător software care se adresează tot așa, companiilor europene. Drept avantaje competitive – specializarea în chatbots și costuri reduse datorită localizării programatorilor în estul Europei.
Ei bine, rezultatele au fost … împărțite.
- Robotul nu a făcut diferența între o Strategie și un Plan. După cum știm, o strategie vorbește despre obiective, caracteristici ale publicului țintă, beneficii și avantaje competitive, canale, mesaje, direcții generale de urmat. E ca și cum ai utiliza o busolă. Pe când un Plan vorbește mai ales despre acțiuni concrete, pași, tactici de implementat, cu detalii, repere de timp, buget, management de proiect. Poate fi asemănat cu o hartă. Chat GPT a oferit o listă de elemente amestecate, aparținând ambelor domenii. Punctual, a vorbit despre Targeted Marketing / Expertise / Networking / Online presence / Service Offerings / Competitive advantage / Customer Service / Cost-effective. La punctul 2 a adăugat Referral marketing și Case Studies.
- Ca avantaj competitiv, la punctul 1, a sugerat ”a team of multilingual accountants who can serve clients in different European languages”. Nu din cale-afară de creativ, dar aplicat.
- Pentru varianta Guerrilla Marketing a venit cu câteva tactici specifice: Street Team, Social Media Influencers, Guerrilla events, Free trial. Fără detalii, însă, despre cum să utilizezi aceste acțiuni la eficiență maximă, cum să evaluezi rezultatele și să ajustezi, sau pe ce principii să lucrezi în managementul de proiect. Întrucât aici e vorba de creativitate, iar creativitatea e un atribut … demiurgic (respectiv uman), inteligența artificială nu a punctat suficient.
- Atunci când i-am cerut să fie mai specific, să vină cu mai multe detalii, Chat GPT a dat-o pe tehnologie. Adică la fiecare tactică sugerată inițial a propus unelte digitale și platforme cu ajutorul cărora aceasta să se implementeze – SEMrush, Buzzsumo, Upfluence, HARO, Unbounce, HubSpot, Salesforce sau Google Analytics (să fie product placement, oare? 🙂
Se face multă vorbire despre faptul că inteligența artificială va schimba fundamental peisajul ocupațional pentru că va prelua meserii din zone precum avocatură, medicină sau învățământ. Până una-alta, însă, ne străduim să ne înțelegem cât de cât cu câte un chatbot de pe un magazin online sau să vorbim clar și răspicat unuia dintr-un serviciu de ticketing.
Prin urmare, sunt (încă) liniștit. Va mai trece ceva timp până când inteligența artificială va prelua și meseria asta, de specialist în marketing. Pentru că, fiind o combinație între artă și știință, marketingul de calitate presupune, totuși, creativitate, înțelegere a comportamentului uman, capacitate de a capta interes și de a influența decizii. Pe de altă parte, un robot precum ChatGPT poate fi valorificat drept unealtă. Pentru că i-am cerut ulterior pașii concreți prin care pot valorifica un social media influencer pentru promovarea unui produs, dar și să-mi scrie o postare Facebook pentru el. Iar răspunsurile lui au fost remarcabil de pertinente …
Inteligența artificială poate fi un bun executant, dar nu și un bun strateg. Cel puțin în marketing, e clar că nu. Încă.