Atunci cand vine vorba despre creativitate, cei care practica marketingul de guerrilla devin creativi in forme cu totul speciale, diferite de cele ale marketingului clasic. Ei privesc creativitatea asa cum un sofer isi priveste volanul. Creativitatea este menita sa ghideze marketingul catre scopul sau, acela de a produce profit, asa cum volanul este asezat acolo pentru a duce masina, in siguranta, la destinatie.
Dar asa cum apar accidente pe sosele, asa exista accidente si in marketing. Iar ele n-ar trebui sa se intample. Mai rau, ele nu se intampla accidental. Deseori oamenii planifica, se straduiesc si fac focus pe un marketing care conduce, din start, catre dezastru.
Creativitatea in marketing este foarte diferita de creativitatea in arta, chiar daca marketingul devine, uneori, arta. El cuprinde scrisul, desenul, pictura, fotografia, efectele video speciale, muzica, dansul sau actoria dar, cu toate astea, scopul sau nu este acelasi cu cel al artei.
Cei care practica marketingul de guerrilla privesc creativitatea prin prisma a 10 principii care le ghideaza drumul antreprenorial. Aceste principii ii feresc de accidente si ii ajuta sa economiseasca bani, timp si energie. Iata care sunt ele:
-
-
- Creativitatea in marketing trebuie masurata exclusiv prin prisma contributiei sale la profitul afacerii. Daca te ajuta sa vinzi in profit, atunci marketingul e creativ. Daca nu, nu. E simplu de masurat. A fi premiat, laudat si recunoscut de catre breasla advertiserilor nu are nimic de-a face cu profitul. Premiul cel mare este decizia de achizitie din partea clientului.
- Creativitatea trebuie sa suporte repetitia. Asta pentru ca deciziile de achizitie se fac in subconstient, iar repetitia este cea mai buna forma de a accesa subconstientul. Daca ideea ta creativa in marketing devine tot mai puternica odata cu repetarea ei, atunci esti castigator.
- A folosi creativitatea legata de umor este ca si cum ai intra intr-o mlastina. Cu cat te agiti mai tare in aceasta directie cu atat esti mai in pericol, pentru ca repetarile ajuta in marketing, dar distrug umorul. Pana la a cata repetare a unui banc poti rade?
- A fi creativ cu alt scop decat impulsionarea achizitiei este ca si cum ai pune un magnet langa busola marketingului. Magnetul atrage limba busolei si ii modifica directia tot asa cum creativitatea poate atrage atentia si poate schimba focusul de la oferta ta principala, de la beneficiile si avantajele pe care le oferi. Totul intr-o incercare nefericita de a fi creativ in detrimentul profitabilitatii.
- Creativitatea trebuie privita ca o oportunitate de a face “sell business”, nu “show business”. Marketing inseamna sa faci afaceri, nu spectacol. Si chiar daca el e spectaculos uneori, nu asta i se cere in primul rand. Scopul sau principal este de a crea dorinta de achizitie, nu de a distra pe cei care-l urmaresc.
- Creativitatea este o modalitate de a implanta numele brandului si nu o formula de a-l baga in ceata. Trebuie sa castigi vizibilitate si un segment in mintea consumatorului prin expunerea consistenta si creativa a numelui de brand, astfel incat data viitoare cand clientul potential se afla in cautarea a ceea ce vinzi tu, acest nume sa-i fie familiar.
- Creativitatea in marketing este provocarea de a demonstra beneficiul pe care il aduce produsul sau serviciul tau intr-o forma despre care oamenii sa-si aduca aminte. E important ca prospectii sa-si aduca aminte numele tau si ce face oferta ta atat de speciala incat ei sa-si doreasca sa beneficieze de ea.
- Creativitatea vine atat din inspiratie cat mai ales din transpiratie. Sau, mai bine zis, din cunoastere. Esti cu atat mai creativ cu cat cunosti mai bine piata, industria din care faci parte, clientii, beneficiile pe care le poti oferi, competitia, oportunitatile in media, in productie, ocaziile pe care ti le ofera internetul, s.a.m.d.
- Creativitatea nu incepe cu un headline, o solutie grafica, un efect special sau un jingle. Ea incepe cu o idee. Ideea se centreaza pe oferta ta, pe avantajul tau competitiv, pe beneficiul tau principal – si se pastreaza acolo de-a lungul intregului proces de marketing, in orice mediu se manifesta el.
- In cea mai inalta forma a sa, creativitatea in marketing are longevitate si devine din ce in ce mai buna odata cu trecerea timpului. De cat timp stii de Marlboro Country? Dar de omuletul din cauciucuri Michelin? Creativitatea cu adevarat exceptionala este in egala masura flexibila si trainica.
-
Da, stiu, vei zice ca e simplu sa spui toate acestea, dar e complicat sa le pui in practica. Si, intr-adevar, lista acelor branduri pentru care creativitatea functioneaza la fel dintotdeauna este foarte scurta. Este adevarat. Asta pentru ca cei mai multi antreprenori au convingerea ca marketingul trebuie sa se schimbe constant. Iar cei mai multi oameni care creeaza marketing se uita mai degraba la peretele cu diplome si premii decat la ce profit ramane atunci cand tragi linie. Asa ca e o slujba grea sa separi creativitatea adevarata de cea pretinsa. Cea mai mare parte a marketingului din zilele noastre doar pretinde ca e creativ. Totusi, inarmat cu principiile de mai sus, creativitatea te va duce pe drumul cel bun, acela al profitabilitatii.