Arma nr. 200 din lista Guerrilla Marketing se numește ”Treci la fapte”. Practic, marketing aplicat. Jay Conrad Levinson, părintele conceptului, spunea că este posibil ca această armă să fie și cea mai importantă. Îmi aduc astfel aminte de bancul cu Ițic care se ruga la Zidul Plângerii, în fiecare zi, de aproape un an de zile:_ ”Dă-mi, Doamne, să câștig și eu la Loto …”._ Până când Dumnezeu, la capătul răbdării, apăru dintre nori și zise: ”Măi Ițic, dar dacă vrei să te ajut să câștigi, joacă și tu un bilet, măcar o dată …”
Marketingul este, în ziua de azi, plin de teorie. Multă lume implicată în domeniu știe (sau crede că știe) ce trebuie să facă pentru a-și fideliza clienții, a avea vânzări mai mari sau notorietate crescută. Problema este că cei mai mulți nu reușesc să treacă și la fapte, sa faca marketing aplicat. Cauze se găsesc ușor: lipsa de resurse (financiare sau umane), dorința de a controla totul, perfecționismul, procrastinarea. Sau pur și simplu oamenii știu CE trebuie să facă dar nu știu și CUM să o facă, pentru a avea rezultatele așteptate.
Întâlnesc multe cazuri în care companii mici și mijlocii și-ar putea optimiza rezultatele prin Social Media sau Content Marketing dar nu au resurse umane interne și nu au curajul să investească câteva sute de euro lunar pentru externalizarea serviciului. În alte situații, semidocți din rândul angajaților lansează și administrează campanii Google AdWords sau Facebook Ads și ajung la o cincime din eficiența pe care ar putea-o avea același buget alocat printr-o agenție specializată. Dar cea mai mare problemă este aceea a administrării unitare a activității de marketing a companiei, urmând o strategie și un plan. Cuvântul ”sinergie” nu a apărut degeaba – tacticile de marketing care lucrează coordonat, în același timp, dau rezultate maxime. Dar pentru asta ele trebuie elaborate, lansate, urmărite și optimizate permanent.
Există și manageri sau antreprenori luminați, care și-au adus singuri companiile până la un anumit nivel (inclusiv pe zona de marketing aplicat) și care recunosc, la un moment dat, că trebuie să apeleze la profesioniști. Pentru a duce treaba bine pe mai departe, acești manageri văd marketingul ca un centru de profit. Sunt dispuși să investească, dar cer celor responsabili atingerea unor indicatori de performanță. Acestea sunt situațiile cele mai sănătoase, cu șanse maxime de succes.
Nu poți aștepta rezultate dacă nu ești dispus să investești. Trecerea la fapte presupune o doză de curaj, răbdare și încredere în cei pe mâinile cărora se găsește marketingul companiei. Dar, spre deosebire de biletul la Loto, profesioniștii în marketing vin cu siguranța returului în investiție. Totul e să se treacă la fapte.