Guerrilla e-mail
Pe langa SPAM, sunt bombardat in ultima vreme de email-uri disperate, care incearca sa-mi vanda de toate, de la excursii in tari exotice si automobile si pana la … publicitate gratuita (deci tot SPAM). Toate aceste email-uri isi urmeaza cu gratie drumul inevitabil dictat de tasta Delete. Pentru ca nu conving.
Atunci cand folosesti e-mail-ul ca arma de promovare, e bine sa tii cont de cateva reguli daca vrei sa ai rezultate. Succesul actiunii tale se masoara in numarul de indivizi care au deschis, citit si actionat conform cu ceea ce le-ai sugerat.
Deciziile de mai sus se iau in functie de patru factori: produsul sau serviciul promovat (poate nimeresti pe cineva care tocmai atunci cauta ceea ce tu oferi), textul (calitatea si capacitatea lui de a convinge), linia de subiect si oferta propriu-zisa (sau ce e atractiv in ea).
Linia de subiect este poarta catre e-mail. Ea dicteaza daca acesta este sau nu deschis. Trebuie sa atragi atentia in cateva cuvinte sau sa te folosesti de intriga pentru a trezi curiozitatea. Poti sa te inspiri din propriul in-box (daca ai primit e-mail-uri de calitate) sau poti citi titlurile ziarelor, de exemplu, pentru a vedea cum se procedeaza. In orice caz, in linia de subiect:
- e bine sa nu dai prea multa informatie – fii concis si la obiect
- daca se poate, foloseste numele celui catre care trimiti email-ul
- poti pune intrebari
- daca poti, concentreaza beneficiul principal al produsului tau
- nu exagera, caci te trezesti direct la cos.
Sa presupunem ca e-mail-ul a fost deschis. Si acum? Acum foarte mult depinde de capacitatea ta (sau a copywriter-ului tau) de a scrie un text bun si comercial. Pana la urma, e vorba despre o scrisoare de vanzare. Atunci cand o compui, intreaba-te printre altele:
- care e scopul concret pentru care trimiti acest e-mail?
- care e problema care-l preseaza pe client?
- de ce produsul sau serviciul tau ii rezolva aceasta problema? De ce esti cel mai bun?
- de ce problema trebuie rezolvata imediat?
- care sunt beneficiile imediate pe care le va avea clientul?
- ce actiune directa ceri din partea lui?
E bine sa scrii relaxat, ca si cum ai avea o conversatie. Textul sa curga logic. Nu insista in anumite locuri daca nu e nevoie. Foloseste un PS unde mentionezi din nou punctul tau forte. Lumea citeste PS-ul, chiar daca nu citeste toata scrisoarea.
Nu uita ca scopul cel mai important al e-mail-ului este sa-i faci sa actioneze. Sa-ti viziteze site-ul, sa se inscrie intr-o lista, sa te sune, sa cumpere. Spune-le direct ce ar trebui sa faca. Nu-i lasa sa ghiceasca ce au de facut. O mare parte din marketingul actual sufera de lipsa unui “call to action”.
Pentru a mari procentul celor care trec la fapte, atunci cand situatia ti-o permite, poti introduce o limita in oferta (doar 50 de bucati ramase) sau in timp (doar pana vineri). Dar nu exagera nici aici.
O greseala pe care am intalnit-o destul de des este atasarea intregii oferte la un e-mail. Tabele cu preturi, fotografii de produs si manuale de instructiuni – toate sunt acolo, in cazul in care ai avea nevoie … Si uite asa, un e-mail creste la 10 – 15 Mb, iar daca scapa de filtrele de SPAM nu va mai scapa de tasta Delete a clientului potential.
Mecanismul e simplu: scrisoarea trebuie sa trezeasca interesul si sa indemne la actiune. Informatiile complete se afla pe site, la un click distanta. Introdu asadar in e-mail link-ul respectiv. A! Si inca un lucru. Daca descrierea produsului pe care il promovezi in email si formularul sau de comanda se afla pe pagina 4 a site-ului, nu trimite omul pe home page, doar ca sa vada cat de frumos este. Link-ul trebuie sa duca exact acolo unde are el nevoie. Nu-i complica viata. Gandeste guerrilla. Gandeste eficient.