”Pentru ce faceți marketing?” este, probabil, cea mai incomodă întrebare pe care o poți pune oamenilor de profil din cadrul unei companii. Luați pe nepregătite, ei răspund, de cele mai multe ori: ”… pentru ca să creștem volumul de vânzări”. Creșterea vânzărilor, însă, nu este un obiectiv precis. Sau, cel puțin, nu poate fi punctul de plecare în construirea unei strategii de marketing.
Obiectivul general al activității de marketing este simplu: să contribuie la succesul business-ului prin înțelegerea și satisfacerea nevoilor pe care le au clienții. De aceea, în construirea unei strategii de marketing se pleacă de la planul general de afaceri. În consecință, lipsa unei strategii la nivelul departamentului de marketing este, de cele mai multe ori, cauzată de probleme în stabilirea, comunicarea și urmărirea unui plan coerent la nivelul întregii afaceri. Dacă cei care conduc afacerea nu știu exact încotro se îndreaptă, marketingul joacă rolul unui motor pentru o mașină fără direcție.
În marketing, ”strategie” este, probabil, un cuvânt utilizat nepotrivit în multe situații. Înțelesul său, însă, simplificat la maxim, duce la un proces în trei pași: analiză, planificare și implementare.
În partea de analiză, oamenii de marketing se uită la factorii interni și externi care afectează afacerea, înțeleg mediul în care evoluează, studiază competiția și intuiesc direcția în care se indreaptă industria din care fac parte.
Planificarea presupune stabilirea unor obiective și elaborarea drumului, a pașilor efectivi prin care ele vor fi atinse. Aici intervin factori precum determinarea avantajelor competitive, a publicului țintă, a tacticilor de marketing ce vor fi utilizate sau a programelor legate de preț, produs sau plasare. Și, inevitabil, informații legate de buget.
Al treilea și cel mai important pas al strategiei este implementarea propriu-zisă. Lista de arme de Guerrilla Marketing se încheie, la poziția 200, tocmai cu acest îndemn: treceți la fapte! Punerea în practică a celor formulate face ca strategia să promoveze de la nivelul de simplă retorică la cel de realitate în afacere.
Se poate face, în acest sens, o paralelă cu o armă propriu-zisă, câtă vreme vorbim despre Guerrilla Marketing: de multe ori, companiile au în dotare și împrăștie pe câmpul de luptă gloanțe eficace, de la website, SEO, Google AdWords, Social Media sau Email marketing până la PR, print sau materiale promoționale. Problema apare din faptul că aceste gloanțe nu stau ordonate într-un încărcător care, la rândul său, să alimenteze o armă cu ochire precisă: Strategia de Marketing. Dacă ar face-o, efortul depus în marketing ar avea rezultate mult îmbunătățite: este clar că devii mult mai eficient dacă folosești o armă decât dacă percutezi, disparat, o serie de gloanțe.
Întrebarea ”Pentru ce faceți marketing?” devine, astfel, abordabilă: se poate răspunde prin indicarea țintelor, a obiectivelor stabilite. Acest răspuns este, de fapt, primul punct din Planul de Guerrilla Marketing. Încă o idee: pentru a fi eficace în stabilirea obiectivelor, e bine să mergi pe principii SMART: Specific (detalii, claritate, răspuns la întrebările cine?, ce?, unde?, când?, etc.), Măsurabil (cum știi că le-ai atins?), (de) Atins (abordabil, realizabil), Relevant (este important în contextul afacerii) și (încadrat în) Timp (până când?).
Așadar, tu pentru ce faci marketing?