Acest articol analizeaza influenta negativa a presupunerilor in marketing si ofera cateva idei si instrumente pentru a o elimina.
In Guerrilla Marketing nu se fac presupuneri. Macheta unui ad nu merge la publicare doar pentru ca un creativ presupune ca aceasta isi va face datoria si va ”impulsiona” clientul sa cumpere. Bugetul de media nu se imparte intre online si offline pe baza intuitiei unui factor de decizie sau a tendintelor din industrie. O tactica de promovare nu este aleasa si pusa in practica doar pe baza unui brainstorming sau a propunerii venite din partea agentiei de publicitate.
Multe din resursele investite in marketing se arunca, in continuare, pe fereastra. Cauze? Comoditatea, ignoranta, frica (as adauga si interesele personale). Solutii? Planificarea, testarea, masurarea, ajustarea in consecinta. Si eliminarea presupunerilor.
Orice actiune de marketing poate integra un instrument de masurare a rezultatelor.
Iti promovezi pizzeria cu fluturasi plasati in cutii postale si pe parbrizele automobilelor din cartier? Ofera 10% discount celor care aduc fluturasul atunci cand cumpara din restaurantul tau. Cuantifica rezultatele si raporteaza-le la profitul obtinut. Decide apoi daca repeti actiunea la intervale regulate, in alte cartiere sau cu alte promotii.
Lansezi un nou produs si vrei sa-l promovezi in publicatii scrise? Fa o trimitere, in textul machetei, catre un landing page special creat pentru fiecare publicatie aleasa. Verifica apoi numarul de vizite online si hotaraste care dintre publicatii sunt eficace si care nu. Ajusteaza-ti media planul in consecinta.
Derulezi o campanie de LinkedIn Ads? Activeaza colectarea de lead-uri si vezi cati oameni te-au contactat ca urmare a acestei campanii dupa 60 de zile, de exemplu. Cati au cumparat apoi de la tine? A meritat investitia?
Chiar daca uneori abordarea de acest fel pare simplista, important este sa reduci presupunerile facand primii pasi in directia masurarii rezultatelor actiunilor tale in calitate de marketer. Urmeaza interpretarea lor si ajustarea in consecinta a planului de marketing. Marketing Metrics este un domeniu incomod, dar din ce in ce mai important in contextul economic actual.
Daca vrei sa faci primii pasi in Marketing Metrics, iata cateva instrumente gratuite: un Marketing Scorecard simplu, pentru optimizarea activitatilor de marketing; un Ghid in Marketing Metrics de la Marketo; un instrument elementar pentru calcului Marketing Return On Investment
Iar in final, poti parcurge o lista cu 23 de presupuneri pe care e bine sa nu le faci in marketing si vanzari.
Si in marketing, ca in multe alte locuri in viata, e bine sa ne punem cat mai des intrebarea morometiana: “Pe ce te bazezi?”
Ca sa nu fac doar presupunerea ca acest articol ti-a fost de folos, astept comentariile tale.