Logo-ul devine Meme
Sa ne inchipuim un automobilist apasand pedala de acceleratie, in curba, intr-o zona cu restrictie de viteza din apropierea unei scoli. Dintr-o data, pe dreapta lui apare … un panou. Vizualul: un copil mutilat, o ambulanta, parinti plangand, un ofiter de politie sobru, etc. Textul: “Viteza ucide.”
Fotografia si textul anterior se constituie intr-o combinatie care transmite instantaneu, fara efort si foarte clar un mesaj complex, catre o minte umana, la o simpla privire. Avem de-a face cu un MEME. In cazul de fata, dupa ce ai fost expus lui, e greu de crezut ca-ti vei pastra piciorul pe acceleratie.
Un MEME este un simbol de sine statator, care se explica singur folosind cuvinte, actiuni, imagini sau sunete si care comunica, instantaneu, o idee intreaga. Cateva exemple de meme-uri: semnele de circulatie; “Ho, ho, ho”-ul lui Mos Craciun; mascota din cauciucuri Michelin; cowboy-ul Marlboro; mana autostopistului in forma de “ia-ma nene”.
In marketing-ul actual, in care zgomotul este atat de intens, un simplu logo nu mai este suficient. Logo-ul este de obicei un text stilizat, amplasat intr-o grafica deosebita. El reprezinta o companie, dar se opreste la atat. Nu comunica mai mult. Asa ca trebuie sa va detasati de pluton. E nevoie sa va ganditi la un meme, care reprezinta atat firma sau produsul, cat si o idee – cel mai probabil avantajul competitiv.
In Guerrilla Marketing, scopul unui meme este sa comunice instantaneu modul in care produsul sau serviciul ajuta potentialul consumator. Sa motiveze, sa vanda, sa aduca profit. Un meme este un concept atat de simplu incat oricine il poate intelege. In doua secunde trebuie sa transmiti cine esti, de ce cineva ar trebui sa cumpere de la tine in locul competitiei, sa declanseze un raspuns emotional si sa genereze o dorinta. Pare complicat, dar e fezabil. Odata creat, meme-ul trebuie folosit in toate materialele de marketing: pe cartile de vizita, pe web-site, pe automobile sau in ad-urile de presa.
Meme-urile au un impact enorm asupra vietilor noastre. Ele ne invadeaza mintile fara sa stim, chiar fara sa le dam voie si initiaza o reactie in lant. Genereaza o schimbare a perceptiei, care ne modifica atitudinea si apoi comportamentul. Iar acesta este scopul ultim al oricarei activitati de marketing.