Înainte de a construi casa în care locuim, am stat împreună cu arhitectul câteva zile bune pentru a discuta despre așteptări și funcționalități ale viitoarei locuințe. Eram inspirați de câteva reviste, fotografii, multe schițe și câteva pahare de vin bun. Îmi aduc aminte că ne-am imaginat chiar și procesul prin care alimentele cumpărate vor ajunge din portbagajul automobilului, prin garaj, în cămară sau în frigider, apoi pe bancul de lucru din bucătărie, în oala de pe aragaz și, în final, pe masă. Am încercat astfel să intuim cât mai multe caracteristici și activități ale vieții noastre viitoare pentru ca ele să se desfășoare, măcar de acum încolo, așa cum ne doream. Procesul proiectarii casei se aseamana cu o constructie de website.
Îmi vine în minte povestea de mai sus întrucât în ultima vreme întâlnesc tot mai mulți antreprenori sau manageri frustrați. Pe lângă invazia de impozite și taxe, ei se plâng de penuria de web developeri buni. Spun că găsesc exemplare care fie sunt exagerat de scumpe, fie își fac treaba de mântuială, fie nu văd mai departe de nivelul programării propriu-zise. Se plâng că, în calitate de beneficiari, trebuie să furnizeze atât materialele componente (texte, imagini, slogan, siglă, așezare în pagină, culori, cuvinte cheie pentru meta-tag-uri, coordonate GPS ale locației sau chiar exemple de website-uri ca model) cât și funcționalitățile dorite (puncte de conversie, conținutul formularelor de contact, modul de interacțiune prin Social Media, structura blog-ului sau a newsletter-ului). Iar într-o constructie de website, fiecare astfel de informație este de maximă importanță.
E ca și cum ai avea la dispoziție o echipă de muncitori care se declară capabili să ridice cărămizile de la sol și să le așeze, cu mortar, pe un zid, sau să lege fierul și apoi să toarne beton. Dar au nevoie de cineva care să le spună pe unde trebuie să treacă acel zid sau unde trebuie ridicat stâlpul de beton astfel încât construcția să îndeplinească funcțiunile cerute de către proprietar. Și aici intervin arhitectul, structuristul, designerul de interior, dirigintele de șantier. Ca să nu mai vorbim de instalator sau electrician. Cum se traduc activitățile lor în termeni de marketing? În strategie, planificare, account management, design, copy, art, User eXperience, SEO, conținut, testare, analiză, ajustare, samd. Într-un cuvânt, o echipă de marketing online, care să gândească, să implementeze și să urmărească procesul în ansamblul său.
Există destule bucătării amenajate în garaj, așa cum există suficienți ofertanți care construiesc website-uri cu 99 de euro. Până la urmă este vorba despre o broșură online, nu? Și există suficiente platforme pe care poate fi adaptat, cu un efort minimal, orice website de prezentare. Dar dacă ai pretenția ca acest instrument să funcționeze eficient într-un context dat, dacă vrei să te distingi printr-un avantaj competitiv, să crești notorietatea companiei sau a brandului, să câștigi încrederea și loialitatea clienților, să ”împuști” cât mai multe lead-uri și, implicit, să crești volumul de vânzări atunci, pe lângă mușchi, trebuie să angajezi și sinapsele. Rambo online.
Website-ul este parte integrantă dintr-un mecanism. Este locul prin care trece clientul în călătoria sa de la membru general al publicului țintă la client plătitor și apoi ambasador al brandului. În întregul său, mecanismul acesta cuprinde și partea de promovare, de conversie, de măsurare și analiză, de automatizare a proceselor sau de integrare cu offline-ul. De aceea, într-o constructie de website e bine ca toate aceste elemente să fie corect gândite, ca arhitectură, de la bun început. Asfel, marketingul online, ca și traiul într-o locuință, se desfășoară natural, împlinește așteptări și aduce satisfacții. Fără a pune la socoteală faptul că diminuează considerabil potențialul apariției conflictelor, fie ele organizaționale sau casnice.