Guerrilla Market Yourself
Fiecare acţiune, fiecare cuvânt, fiecare element din proiecţia personalităţii tale este semnalat, înregistrat şi judecat de cei din jurul tău. Ai două opţiuni: să laşi lucrurile în voia sorţii, sperând că oamenii vor înţelege mesajul pe care vrei să-l comunici sau să preiei controlul procesului, trimiţând mesajele dorite aşa cum îţi planifici să o faci.
Atunci cand faci marketing pentru un produs, actionezi intentionat. Elaborezi planuri, le implementezi conform calendarului stabilit, masori efectele si adaptezi procesele in consecinta. Atunci de ce sa lasi marketing-ul propriei persoane la voia intamplarii?
Cum faci promovare personala?
Majoritatea oamenilor vor sa fie acceptati pentru ceea ce sunt, vor sa traiasca in realitate, fara sa joace teatru. Este firesc. Problema apare insa atunci cand, datorita unei comunicari defectuoase, incomplete sau afectate de zgomotul uzual, ceea ce vrei tu sa comunici drept caracteristici ale personalitatii tale nu coincide cu ceea ce ajunge la receptor.
De cate ori un ras prea zgomotos sau chiar iritant te-a facut sa incadrezi personajul intr-o anumita categorie, cu toate ca, poate, individul avea un caracter ireprosabil? Ce mesaj trimite o persoana care participa la o sedinta de management si vine imbracat in blugi si tricou? Cum caracterizezi un barbat a carui strangere de mana este moale si neinsotita de contactul vizual?
Marketingul se aplica si in promovarea ta ca persoana. Pentru ca oamenii sa stie ca esti onest, motivat si capabil, acest lucru trebuie comunicat. Atunci cand marfa esti chiar tu, planificarea de marketing incepe prin studiul produsului. Nu degeaba a te cunoaste pe tine insuti se dovedeste a fi o provocare. Trebuie sa stii foarte bine ce vrei, sa exprimi acest lucru si sa fii pregatit sa ti se intample. Apoi, trebuie sa definesti piata in care esti activ, categoria ta, pozitionarea, caracteristicile si beneficiile, precum si scopul pentru care iti faci propriul marketing.
Cine iti este public tinta?
Dar cine iti este client, public tinta? Viitorul sef intr-un interviu de angajare sau actualul sef intr-un proces de promovare ca pozitie in firma. Sotia, atunci cand iti propui o relatie mai buna. Copiii, carora trebuie sa le captezi interesul si sa le faci o educatie serioasa – ei trebuie “sa te cumpere”. Vecinii, angajatii, prietenii, colegii, politistul care te opreste in trafic sau proprietarul care-ti cere chiria in avans. Fiecare client de acest tip trebuie definit si studiat, asa cum o cere marketingul, pentru a-i intelege obiceiurile de consum si a acta in consecinta.
Fiecare noua situatie in care oamenii isi formeaza opinii asupra ta poate fi definita drept piata. O petrecere, o sala de clasa, un interviu de angajare, o banca in parc sau o discutie peste tejghea devin spatii de vanzare a produsului.
Ca si in marketing, produsul are caracteristici, dar beneficiile sunt cele pe care trebuie sa le comunici. Beneficiile care ajuta publicul tinta. Cele pe care el si le doreste. Si atunci, strategia de comunicare trebuie adaptata corespunzator. O caracteristica precum faptul ca ai terminat un MBA trebuie tradusa in beneficiu direct, precum gasirea si definirea unui nou centru de profit, comunicat viitorului angajator. Daca te declari romantic in relatia cu sotia ta, atunci trebuie sa ii cumperi flori din cand in cand. Iar daca esti centrul unei petreceri, bancurile tale trebuie sa fie de buna calitate.
Care iti este pozitionarea?
Ca individ supus regulilor de marketing, trebuie sa te si pozitionezi. Iata cateva exemple: un tip care stie sa asculte, e rabdator, simpatic si intotdeauna are o vorba buna pentru tine; un prieten capabil, pe care te poti baza; o persoana energica, nerabdatoare, care rezolva multe lucruri in timp scurt; un om care ajunge la timp la intalniri si isi tine intotdeauna promisiunile. Bineinteles ca daca te pozitionezi intr-un anumit fel, atunci trebuie sa comunici acest lucru si sa fii in stare sa te tii de el. Sa te caracterizeze. Astfel te si diferentiezi.
Daca folosesti strategii de marketing pentru a-ti promova indemanarea si atributele pozitive, vei descoperi o cale sigura spre succes. Pe de alta parte, daca le folosesti pentru a manipula, pentru a-ti face un portret care nu-ti apartine, pentru a te afisa drept persoana care nu esti si nici nu poti deveni, vei fi dezamagit. Vei descoperi, ca si in afaceri, ca un marketing stralucit nu face mare lucru fara un produs de calitate. Si esti sortit insuccesului.
Formula Guerrilla Market Yourself nu spune sa te schimbi ca individ. Natura ta de baza este OK in formula sa actuala. Ceea ce-ti propunem este schimbarea modului in care comunici, felului in care-ti proiectezi imaginea, in care emiti semnale si trimiti mesaje. Una este sa reactionezi, alta este sa raspunzi. In fiecare zi faci mii de actiuni intentionate, cu scopul de a obtine ceea ce vrei de la altii. Fa-o in mod organizat si controlat si vei vedea ca poti avea mai mult succes.