Cu câteva săptămâni în urmă am prezentat o strategie de comunicare pentru unul dintre clienții noștri. Nu începusem bine expunerea, că managerul respectiv a avut o reacție de ”wow!”, pe care nu am înțeles-o la prima vedere. A exclamat apoi ”Da, de asta avem nevoie!”. Pe proiector erau afișate obiectivele procesului de marketing, iar între ele se aflau Coerența, Consistența și Consecvența.
Companiile mici și mijlocii suferă de multe ori de sindromul MKT 3i. Într-un dicționar liber al jargonului de business, asta s-ar traduce în marketing incoerent, inconsistent și inconsecvent. Rezultatul e … lipsa de rezultate. Factorii de decizie investesc resurse în marketing, dar volumul de vânzări nu se mărește, notorietatea de brand nu își face simțită prezența, afacerea nu merge mai bine. Oare de ce?
Pentru că, în general, e greu să-ți ghidezi activitatea după niște principii. Atât în viață, cât și în afaceri. Iar cele trei C-uri de mai sus asta reprezintă, principii de lucru în marketing. Nu e de condamnat un proprietar de afacere care investește într-o tactică de marketing, aceasta nu dă rezultate în timp scurt, iar investiția se oprește. Până la urmă, e nevoie de încredere în cei care acționează și de curajul de a merge până la capăt. Dar aplicând cele trei principii în activitatea de marketing, cresc mult șansele de a avea rezultatele așteptate.
Coerența este prezentă atunci când lucrezi pe baza unei strategii. Știi unde vrei să ajungi și ai un plan pentru asta. Pe partea de promovare, de exemplu, vei comunica prin mesajele potrivite, cu publicul țintă dorit, pe canalele adecvate, la momentele de maximă eficiență. Dar coerența trebuie să fie prezentă și în alte domenii: în politica de prețuri, în experiența unui vizitator pe website sau în modul de aranjare a mărfii la raft.
Consistența este cerută în special în comunicare. Un manual de identitate vizuală, de exemplu, este important pentru ca logo-ul de pe cartea de vizită să fie același cu cel de pe website sau pagina Facebook. La fel, odată stabilite avantajele competitive, acestea, și nu altele, trebuie susținute pe toate canalele, timp îndelungat, pentru ca în mintea clientului tău să ocupi locul pe care ți l-ai dorit. Consistența înseamnă încredere – păstrarea nivelului de calitate, termene de predare respectate, stocuri constante, angajați competenți.
Consecvența presupune răbdare. Presupune să activezi conform planului de marketing. Să respecți implementarea acțiunilor prevăzute acolo, conform datelor stabilite. În Guerrilla Marketing spunem că nu poți face ceva repede, bine și ieftin. Și ne concentrăm pe ultimele două. Rezultatele apar, astfel, în timp. Dar sunt sigure. Chiar dacă resursele nu sunt foarte mari, ele trebuie investite constant. Economia pe care crezi că o faci oprind cheltuielile … pardon, investițiile în marketing este, de fapt, înșelătoare. Principiul inerției, al lui Newton, se aplică și aici. E nevoie de mai multă energie, va fi mult mai costisitor să revii la nivelul actual după ce oprești motoarele. Situație de prevenit cu atât mai mult acum, în timpurile pe care tocmai le traversăm.
Sigur că de multe ori oamenii vor să atingă obiectivele de marketing foarte rapid. Asta presupune miracole, cum ar fi un buget fără limite sau idei geniale prezente cu precădere în manuale de business.
Dar o bună soluție pentru a ajunge la rezultate în marketing este atribuirea acestei activități unui specialist sau unei echipe care să aibă responsabilitatea implementării celor trei principii, să păstreze direcția și viteza constante. Da, ușor de zis … Dar oare există altă variantă?