Blog

Citind în stele, despre marketing și nu numai...

Plan de marketing

Planificarea de marketing

De mirare faptul ca multe companii spun ca fac marketing, dar nu au un plan bine stabilit in acest sens. E ca si cum ai fi pe campul de lupta si ai primi comenzile ”Pregatiiiiti arm’!” si “FOC!” fara sa primesti (si executi ) si comanda “Ochiti!”. Intrebarea fireasca este unde tintesti? Cu alte cuvinte, care iti este publicul tinta? (Nu, nu vrem sa-l impuscam, dar vrem sa ajungem cat mai eficient la el!). Apoi vin intrebarile legate de avantajul competitiv, tacticile de promovare, identitatea companiei, nisa ocupata, bugetul alocat, etc. Si, de fapt, ar trebui sa incepi cu intrebarea “De ce faci marketing?”.

Iata care sunt, de fapt, cele 7 puncte ale Planului de Guerrilla Marketing:

1. De ce?

Primul punct stabileste scopul pentru care faci marketing.

Exemplu:

“Scopul planului de MK al firmei Computer Tutor este sa ajunga la rezervarea a 100% din locuri la cursul de utilizare a calculatoarelor.” sau poate vrei sa:

      • atingi o cifra de afaceri
      • vinzi un anumit volum cu ajutorul unui web-site
      • castigi un anumit numar de clienti pe lista ta.

Oricare ar fi actiunea pe care vrei ca oamenii sa o intreprinda sau obiectivul pe care vrei sa-l atingi, el trebuie precizat in aceasta fraza.

2. Avantajul competitiv

Evidentiezi aici beneficiul principal pe care il oferi oamenilor pentru a-i motiva sa treaca la fapte si sa cumpere / sa faca afaceri cu tine. Facand focus pe beneficii + avantaje competitive pui in evidenta in toata activitatea ta de marketing exact ceea ce doreste sa cumpere clientul potential.

Exemplu:

“Scopul va fi atins prin stabilirea unui nivel inalt pentru pregatirea celor ce predau, a locatiei si a echipamentelor de training.”

3. Publicul tinta

Aici definesti ce fel de oameni sunt clientii tai potentiali. Este posibil sa te adresezi mai multor tinte – nu-ti pune singur limite. La fel de bine, daca lucrurile merg bine, e posibil ca, la un moment dat, sa iti doresti ingustarea publicului tinta catre unul ideal, care iti aduce cea mai mare satisfactie si cel mai bun profit.

Exemplu:

“Publicul nostru tinta este format din mici proprietari de afaceri care pot beneficia din a invata cum se utilizeaza un calculator; ca public secundar avem marile corporatii.”

4. Armele de marketing

Este cea mai lunga propozitie din planul de marketing si enumera tacticile pe care le vei folosi pentru a-ti atinge scopul. Alege aceste tactici din lista celor 200 de arme sau completeaza cu acele tactici care ti se par tie potrivite in prima instanta. Oricum, aceasta lista se va revizui periodic pana cand vei ajunge la formula ideala.

Exemplu:

“Complexul de arme de marketing ce va fi utilizat este compus din: scrisori personale, brosuri, anunturi pe panouri de afisaj, anunturi de mica publicitate in ziare locale, anunt in Pagini Aurii, oferte speciale prin posta, seminarii gratuite, un program de referinte, tinuta angajatilor, aspectul birourilor, web-site, newsletter, publicitate in ziare locale si talk-show-uri la radiouri locale.”

5. Nisa de piata

Este fraza care explica mai concret domeniul tau de expertiza. Este raspunsul la intrebarea ”Ce sustii ca faci si chiar faci?” Este textul care explica activitatea pe care o desfasori. Trebuie sa-ti cunosti nisa si sa o faci sa transpara in toate materialele tale de marketing.

Exemplu:

“Ne vom pozitiona ca sursa principala de instruire directa, garantata, in operarea calculatoarelor personale.”

6. Identitatea

Identitate nu inseamna imaginea pe care vrei s-o transmiti. Ea este, de fapt, raspunsul la intrebarea ”Ce sustii ca esti si chiar esti?” Este bazata pe onestitate si trebuie sa reflecte cine esti tu cu adevarat.

Exemplu:

“Identitatea noastra va combina profesionalismul si atentia dedicata cursantilor pentru a creste rolul favorabil al computerelor in viata lor personala si cea de afaceri.”

7. Bugetul

De obicei este un procent din cifra planificata a fi obtinuta din vanzari. Dar aici trebuie sa iei in calcul si timpul, energia si alte resurse umane implicate in proces.

Atunci cand ai raspunsurile corecte la aceste intrebari si le structurezi intr-un document dupa care sa se poata ghida activitatea ta de marketing, se cheama ca ai un Plan de Guerrilla Marketing. Si ca punctul ochit devine punct lovit.